مجوجل رويبضى هجاص
عدد المساهمات : 30 تاريخ التسجيل : 28/04/2009 العمر : 34
| |
مجوجل رويبضى هجاص
عدد المساهمات : 30 تاريخ التسجيل : 28/04/2009 العمر : 34
| موضوع: رد: إشكاليات فلسفية حول الجنة حوار مفتوح سمورة xتمورة والطبالين. الخميس أبريل 30, 2009 12:44 pm | |
| تمورة (رويبضى مبتدئ) غلطة ادم و حواء و وجودهم من الاصل شيء مقدر من الله عشان تكون الحياة.... ... و وجود الحياة من الاصل السبب فيه هو التعرف علي الله... اما كلامك عن الجنة فكان سطحي جدا جدا .... لانو انتي ممكن تعيشي في الدنيا و معاكي ملذات الدنيا كلها مال و جنس و اطفال و كل شيء و لكن في نفس الوقت ممكن ان لا تجدي السعاده.... عشان كدا السعاده في الجنه غير قابله للفتو... Read Moreر و لا الملل... يعني السعاده مطلقه... و السعاده المطلقه موش هتعرفيها ابدا الا لما تعرفي شرف نظرك لوجه الله... و شرف نظرك لسيدنا محمد...و اعتقد ان الامرين موش مهمين عندجك عشان كده موش هتعرفي معني السعاده ليوم نهايتك !!!! تمورة (رويبضى مبتدئ)اما اذا كنتي كمان بتشككي في وجود ربنا ... فدا بقي اكبر دليل علي صغر حجم عقلك و قله ثقافتك و جمود في مشاعرك... سؤال ... تعرفي تنكري فضل باباكي و مامتك عليكي... اظن لولاهم مكنتيش قاعده بتتكلمي هنا علي الفيسبوك دلوقت... و عشان كدا مهما عملو فلازم تكوني مدينه ليهم بالفضل و لا تكوني جاحده..زما بالك بقي باللي حلقهم و بالي علمهم من الاصل ازاي يربو و يعلمو و يخلفو ... عشان كده انتي و اهلك و اجداد اهلك مديني بالفضل لله سبحانه و تعالي ... و كمان افتحي القرأن هتلاقيه منظم امور حياتك.. من ابسط الامور دي ان ربنا منع القتل..و لولا دا كان زمان باباكي او مامتك او اخوكي كانو قتلوكي في لحظه غضب مثلا و لكن ربنا وضع ظوابط للامور ..و عشان كده الدنيا ماشيه... و عشان كدا انتي مدينه لربنا موش بمعرفه وجوده بس ..لا دا كمان بالعباده ليه و كمان من غير مقابل
محمد سعد (خنفشارى) ايه الحلاوه دى ... دخلتى الجنه و هتزهقى منها !!!! ايه الدماغ العاليه دى؟؟؟ ايه رايك لما تزهقى تدخلى النار .. تشربى لك حجرين هناك بصى يا عسل انتى و الامامير اللى بيشكوا فى كل حاجه موش مصدقه .. كووول طحن .. هو كيرز؟؟ "سنريهم اياتنا فى الافاق و فى انفسهم حتى يتبين لهم انه الحق " موش مهم طبعا ان حد يكون مؤمن بالكلام دا ولا مهم انه يؤمن بانه من عند ربنا ولا مهم انه يؤمن بوجود ربنا اصلا المهم ان كله يفهم علشان لما يتسأل شفت .. يقول شفت عرفت... يقول عرفت عمو قال لك ان دى ايه و من عند ربنا ... يقول قال لى اومال استهبلت ليه و قلت مفيش وجود للكلام دا ؟؟ ساعتها بقه ... عيش يا امور .. اودامك الابديه كلها ترغى و تبرر تقول اصل كنت فى مدارس خاصه!!.. براحتك تقول المجتمع كان ضاغط على دماغى تقول دماغى كانت ضايعه هتعيش و تقول و هيسمعوا لك استغفر الله العلى العظيم طبعا انتى عارفانى يا سمر مكنتش احب اتكلم كدا بس حقيقى موضوع مستفز يا ترى بقه زى ما انتى جريئه و عرضتى موضوع زى دا هتقدرى تكونى بنفس الجرأه و تقبلى النقد و برضه فى نفس المكان اللى نشرتى فيه موضوعك؟؟ حق على اصحاب الكئووس ان يتناصحوا منى: أعتقد يا سمورة ان الممارسات الحياتية اليومية العادية زي الأكل والشرب والإخراج، والممارسات الأخرى زي الجنس والمكيفات والخمور الخ مش مثبطات لروحانية البني آدم، كل الممارسات دي ليها درجات من المتعة، وساعات ممكن تشبه متعة الصلاة، كله مترابط ببعضه بشكل ما الرحلة إلى الروحانية مش بتيجي غير انك تلقي نفسك في الحياة نفسها، و تختبري عسلها وخرائها، ومن خلال ذلك بيلاقي البني آدم الله الكامن جواه، العزلة و الزهد عن الحياة هيعطل البني آدم عن الوصول للروحانية اللي بيسعى إليها ما يثبط الروحانية فعلا هو فعل الشر أو الأذى في حد ذاته، الكذب، النميمة، الخ.
تمورة الترقي الروحي... طريقو الوحيد هو الله..لان الروح من الله و دا طبعا شيء معروف...فعشان يكون في ترقي في طريق معين لازم نخاطب صاحب هذه الروح...و دا اللي بيعملو فعلا اهل الدين و الصوفين ..من حب و ذكر و عباده لله ...حالصه لوجهه سبحانه و تعالي..و عشان كده بتظهر كرامات و معجزات علي اديهم و دا شيء كمان معروف جدا و ثابت في القصص و التاريخ
تمورة الترقي الروحي... طريقو الوحيد هو الله..لان الروح من الله و دا طبعا شيء معروف...فعشان يكون في ترقي في طريق معين لازم نخاطب صاحب هذه الروح...و دا اللي بيعملو فعلا اهل الدين و الصوفين ..من حب و ذكر و عباده لله ...حالصه لوجهه سبحانه و تعالي..و عشان كده بتظهر كرامات و معجزات علي اديهم و دا شيء كمان معروف جدا و ثابت في القصص و التاريخ تمورة ألا ترين ان كل ما تقولين مليئ بالتناقضات وان كنتى قد استعرتى كل ما تقولين من كتاب ما فقد افتقدتى الى معرفة او فهم ما تستعيريه .ولا أقول فهم لان مثل هذا الكلام نابع من عدم معرفة اى شيئ عن السعادة والتى ساتحدث عنها فقط معكى ولن اتطرق الى مواضيع اخرى بل بكونى مسلم أعلم حقيقه الجنه والنار وما يتعلق بالجزاء المرتبط بفعل ما يؤدى اليهما من السعيد بكون الجنة مأواه والشقى بكون النار مأواه أقول ردا على ما تزعمين أولا ان منظوركى للسعاده منظور ضيق الأفق لا يتعدى شخصكى انتى لا أقول انتى بل كلام من تنقلينه وتتبعين فكره دون تدبر أو تأمل فالسعاده التى تتحدثين عنها والتى قصرتى مضمونها على شهوات الجسد (شهوات)مثل الاكل والجنس والخمور .نعم معكى حق فى ذالك ولكن ليس من العدل أن لا نقيس ما نعلم بما لا نعلم فالخمر المعروف فى الدنيا من أدراكى بأنه هو خمر الأخره ايجب ان يكون مثل ما تعلمين عنه أو ان لم يكن مثله فهو ليس بموجود او عبث والا انكى تدعين معرفة كل شيئ وهذا أمر أخر وهذا الامر ايضا خاص بكل من الجنس والأكل ما أدراكى بماهية الجنس والطعام فى الأخره وكيف تدرك السعاده بالشهوات الفرق الشاسع بين الاكل والجنس وا تمورة: والخمر والقصور والذهب فى الدنيا وهذا ما لم تفطنى اليه ولن تعلمى عنه شيئ ان الاول اشياء عارضه ليس دائمه تزول عند الموت أما الاخرى فهى دائمة اذا لا موت وألا ان كنتى تنكرى فكرة الموت ايضا وزوال كل عارض به وهذا أيضا شيئ أخر وان كنتى ترين ان السعاده فى تحقيق الذات والتميز فمن الجهل ان لا ترى الجنه فى ذالك فهى من عوامل الفوز بها فاذا كانت السعادة بالعامل... Read More هكذا فان السعادة بالمعمول له اعظم وأجل من ان يوصف او يحد وهو قوله تعالى الذى استشهدنى به .فيها ما لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر لانه ان كان فى الجنة مما تعلمين أو تعرفين هناك أقول نعم اين اللذه فأنا أعرف مثل هذه الأشياء !!!!!اذا فمن العدل أن أقول ان الجنس والخمر والأكل وغيرهم من الأشياء والشهوات ما كانت فى الدنيا الا لغرض تنتهى كل لذة فيها بأنتهاء عارضها فالجنس ينتهى لذته بأنتهاء العمليه الجنسيه والأكل تنتهى لذتة عند الشبع .....الخ وهذه ايضا لها مداخل اخرى اهم فى معرفة حقيقة الجنه والسعاده ولكن لن أحدثكى فيما لا تعلمين وسأكتفى بالرد على أقوالك..ان انحصار فكرة السعادة عندكى وضيق النظرة اليها لا يشعر بالسعادة قط فأنا ان حصلت ما تمورة ا تقولين من طعام وشراب وجنس وأضرابهم من اشكال الشهوات هل أكون كذالك حصلت كل السعادة .سيدتى السعادة عندنا ليس لها حد أو حصر لذا ان حققت شيئ من التميز أو النجاح أرى أن هذا ليس كل شيئ بل السعادة أكبر من ذالك فأطمح الى المزيد وهكذا حتى أرى ما لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر وان كنتى تنكرى فكرة الجنه فأنتى بالطبع تنكرى فكرة الحياة بعد الموت ان كنتى تنكريها فأنتى تنكرى الموت نفسه وان كنتى تنكرى الموت فأنتى تنكرى الواقع بل حياتك نفسها فا الذى خلقكى وخلق الانسان الاول هو الوحيد القادر على اماتته والقادر على احيائه مرة أخرى فالذى يحيى أولا لا شك قادر على ان يحيى أخرا هذا أو انكى لا تؤمنى بفكرة الخلق اصلا وهذا شيئ أخر!!!!!حديثكى عن البدو وانهم المخاطبون بالتمر والتين وانواع الفاكهة والأشجار ليس مقصورا عليهم بل عليكى وعلينا جميعا انما يحدثنا الله عما نعلمه ونرا والا كيف سيحدثنا عن شيئ لم نره كيف تطيق عقولنا شيئ كهذا نعم حدثنا عن الأمور التى نعلمها رأفة بعقولنا والا فهل يعقل ان تكلمى أحد الأطفال فى مرحلة الأبتدائى مثلا بمنهج احدى الجامعات ككلية الهندسه أو الطب ماذا سيقال عليكى حينها وانما أوصل لنا الفكره بنظم جميل فحواه فيما استشهدتى به من قوله ما لا عين رأت ولا أذن سمعت .....فبذالك حتى ان وصلنا الى أعلى درجات المعرفه فى كل شيئ وكل مجال من مجالات الحياة فهذا ما أدركته عقولنا فقط لا ما هو عليه الحال عند الحق سبحانه وتعالى .والله غنى عن هذا كله وهذا ردا عليكى عندما قلتى ومن المستفيد من هذا كله ولمصلحة من كل هذا الغموض انه لمصلحن\\تكى انتى فهو سباق مع نفسكى وتحدى لها لتصلى الى السعاده المنشوده والتى لا يتوقف مداها عند الأخرة وعدم وجود سعادة فى الدنيا بل لانها مطلقة عندنا فهى سعادة فى الدنيا والأخره لا كما ظننتى سعاده فى الدنيا وتزول ونندم حيث لا ينفع الندم . ان عدم معرفتنا بما فى الجنة من نعيم من حيث ماهيتة هو الشيئ الذى سيذهب عنا فكرة الندم والا كيف نندم على شيئ لا نعلم ماهيتة الند فعلا هو أن أفرط فيما أمرت به من تحصيل هذه السعاده من عمل الأشياء المؤدية اليها .وسأضرب لكى مثالا لذالك .كيف أندم على النتيجه وهى لم تظهر بعد انما سيكون كل ندمى عندما ارسب وأعلم انى لم أذاكر جيدا فالمزاكره الأن سبب للنتيجة المرجوه للسعادة وهى النجاح جابر ازا فعلى كل انسان ان يعرف ما يريدة من الحياة حتى لا ينجرف وراء شهواتة فيضيع عمرة معتمرا قبعة الحياة تمورةكنت اتمني من سمر انها تشارك في النقاش بدل من انها تقوم بدور الة التصوير نسخ الكلام فقط تمورة اسمها السلام عليكم .... و في انتظار ردك العظيم علي كلامنا عشان بس لو كنا غلطانين نعرف...يا رب عقولنا تتنور بكلامك...و لا بلاش يا رب احسن تزعلي ... يا ريت تردي علينا | |
|
PlayStation رويبضى مبتدئ
عدد المساهمات : 4 تاريخ التسجيل : 18/04/2009
| موضوع: رد: إشكاليات فلسفية حول الجنة حوار مفتوح سمورة xتمورة والطبالين. الخميس أبريل 30, 2009 8:55 pm | |
| هذا الكلام معقد وصعب الفهم وفلسفى يهنى لو اهتموا بالمشاريع المفيدة كمشروع جمع الشبهات لكان أفضل أما الكلمات الفلسفية المعقدة مثل - اقتباس :
- الرحلة إلى الروحانية مش بتيجي غير انك تلقي نفسك في الحياة نفسها، و تختبري عسلها وخرائها،
فهذه غير مفيدة لأن الفلسفة عفى عليها الزمن . | |
|
مجوجل رويبضى هجاص
عدد المساهمات : 30 تاريخ التسجيل : 28/04/2009 العمر : 34
| موضوع: التكملة الجمعة مايو 01, 2009 2:42 pm | |
| تمورة: على فكرة انا نسيت اقولك حاجه .انتى مش واخده بالك انك مش بتكتبى كلام ليكى خالص يعنى أخرك تقرأى كلمتين وكوبى وعلطول على هنا ويمكن مش فاهمه هم ايه لانك لو فاهمه حتى تردى وهعتبر كلمتك انك مش فايقه لهذا النوع من اللى بتسميه غباء ملفوف باسم الدين هى مجرد فرصه تدورى على حاجه تانيه تقرأيها أو تسمعيه وتييجى تحطيها هنا .على العموم فى أى حال انا منتظر اسمع منك الغباء اللى مش ملفوف بأى دين ولا حتى اى عقل لانه لو ملفوف بعقل كنتى قلتيه من دماغك بس هقول ايه الظاهر ان اخرك كدا ولو عندك اى جديد يا ريت تنقليه لينا من اللى بتجيبيه منهم او خالينا منى ليهم احسن اصلى بصراحه مش بحب موضوع الوساطه ده (السلامو عليكو) يا أخت سمر.
سمورةهاللو ماندو ,منى ,لوكو,,غادة ,تامر,,محمد,موون باشا,محمد سورى ياتامر أنا مسحت الكومنت بتاعى عشان كتبته بطريقة حادة وقلت غباء وبتاع عموما انا مش هدخل فى السخافات دى وارد عشان اثبت موقفى وبتاع انا حرة اتكلم اكتب اعبر عن رايى حتى لو مش عاجب الشعب كله وميرسى ياسيدى على نصائحك الغالية وعلى اسلوبك المؤدب جدا فى التعليق.[/color] هشام (طبال) kalam gameel!!! مالدينى(طبال مزدوج) سمر راعى وانتى بتتكلمى على حاجه تخص العقيده والدين ان عقولنا كلها مش زى بعضها ولو حد ضعيف الايمان شويه ممكن تشتتيه ياريت تكونى فهمتى عايز اوصلك ايه.
جابر الجهادى وصف الجنه في اي دين علي حسب طبيعه البشر اللي نزل عليهم الدين ده الاسلام عشان كان في ارض صحراء و نادره المياه الا من ابار و خلاف ذلك فالجنه زي موصفهالنا الرسول ووصفت في القران المسيحيه عشان دين تسامح رهيييييب مفيش تجسيد اصلا في الجنه محبه و روحانيه فقط اليهوديه مفيش وصف للجنه في التوراه اصلا لكن فيه نصوص في التلمود عن نعيم الجنه و هيكون فيها تجسيد بس بدون شهوات و برده في نصوص تانيه تختلف مع الكلام اللي انا قلته ده عشان بس متروحش تجيب نص يثبت ان كلام الاسلام هو اللي صح لان الهدف في الفكره مش في النص النصوص الدينيه لا تاخذ نصا و الا ايه الفرق بين النص الديني و النص اللي كاتبه اي بشر؟؟ الجنه تختلف بين كل الاديان حسب حاجه البشر ليها مالا اذن سمعت و لا عين رات و لا خطر علي قلب بشر انا مؤمن بده فمتجبليش بقي اي نص و تقولي هي دي الجنه ووصفها اهو لان في اي نص هتجيبه عقلي هيتخيلها فمن رحمه الله عشان عقلنا ميتلفش بيوصف لكل شعب الجنه بالطريقه اللي يحس انها ملائمه ليه جابر الجهادى دي وجهه نظري ، مش انته اللي عارف الانسان ده ملحد و لا مؤمن و لا ايه ملته ممكن يكون احسن من 1ذ0000 زيك بطريقتك دي بتكره الناس في الاسلام و بتشوه صورته و لما تلاقي حد بيتكلم بالعقل و المنطق متجبش نصوص و تحاول تقوله انته بتخالف الكلام ده انته كافر الدين مهوش شويه كلام نقول وراه امين الدين فلسفه للحياه محبه و تسامح و حجات كتير ربنا يهديك و يهدينا. جابر الجهادى: ايه الممتع في الاكل؟ ايه الممتع في اي شئ مادي في الدنيا غير انه بيسد عندك حاجه و حاجه الانسان دي بتكون شهوه علي العموم انا اعتراضي الوحيد معاها اني باخد بالرأي اللي بيقول ان ادم لم يكن في جنه الخلد فهو لم يري شئ من جنه الاخره. جابر الجهادى: عقل الانسان محدود هتلاقي دائما و ابدا كل شئ في الدين يناسب عقلنا المحدود و ان كان ممكن يكون اللي في الاخره مختلف تماما لكن رحمه من الله بعقولنا عشان منتجننش بيوصلنا مع رسله اللي عقلنا ينفع يتقبله فقط لانه هو اللي عارف حدودنا | |
|